-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:31777 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

آيا قبل از اين نسل انسانها بشر ديگري كه حشر و نشري داشته باشند بوده است يا نه؟



گر چه قبل از حضرت آدم( آدمهاي متعددي و عوالم عديدهاي خلق شده بودند. ليكن با انقراض نسل آنان، قرآن راجع به آنها سخني ندارد، و چه بسا ممكن است آنها در بعضي از مسايل با انساني كه در قرآن مورد بحث قرار گرفته همسان بودهاند.

در اين مورد چند نكته شايان توجه است:

اولاً بايد جريان تحقيق در كيفيت پيدايش آدم( را كه نسل كنوني بشر فرزندان او هستند از بررسي پيدايش انسان اولي جدا كرد.

ثانياً، حساب دانش تجربي را از دانش فلسفي و كلامي كه توان ديد وسيعي دارد، جدا كرد و عدم اثبات يك مطلب توسط دانش تجربي را دليل بر امتناع عقلي آن مسئله ندانست.

ثالثاً، نبايد عنوان خليفه خدا در زميني كه قرآن به آن توجه بلندي مبذول داشته، را با خليفه نسل انسان قبلي مخلوط كرد، هر چند اگر حضرت آدم( خليفه انسانهاي قبلي باشد، باز دليل تحول انواع يا پديد آمدن وي از نسل پيشين نيست.

با اين وصف، آراء زيست شناسان از قبيل:

1. رويش بشر از زمين

2. تراسفورميسم يا تكامل انواع

3. فيكسيسم يا ثبات انواع

هيچ كدام تعيين كننده سرگذشت آفرينش آدم نخواهد بود، مگر اعتقاد به عزم موجوديت انساني قبل از آدم در حالي كه طبق نقلهاي روايي و غير روايي انسانهاي فراواني پيش از حضرت آدم( آمدند و سپري شدند، چنان كه عوالم فراواني معمور و مخروب شد تا نوبت به آدم اخير و عالم كنوني رسيد. در كتاب توحيد از حضرت صادق در حديثي نقل ميكنند كه فرمود: شايد تو فكر ميكني كه خداوند جز شما بشري نيافريده است، بلي بخدا قسم كه خداوند هزار هزار آدم آفريده كه شما در آخر اين سلسله قرار داريد.

براي اطلاع بيشتر مراجعه كنيد به تفسير تسنيم، آيت الله جوادي آملي ج2 ص 511، سوره بقره

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.